„Jestem ekologiem i eksperymentuję” …
Uczniowie klas 1-3 naszej szkoły brali udział w innowacji pedagogicznej „Jestem ekologiem i eksperymentuję” Celem tego przedsięwzięcia było rozwijanie ciekawości poznawczej uczniów klas 1-3, ich kreatywności i umiejętności logicznego myślenia , poprzez regularne zajęcia z prostymi doświadczeniami i eksperymentami, dostosowanymi do ich poziomu rozwojowego. Zajęcia odbywały się w miesiącach luty-maj, podczas codziennych zajęć lekcyjnych. W czasie zajęć uczniowie wykazywali dużą ciekawość i zaangażowanie, uważnie słuchając instrukcji wykonania doświadczeń i dopytując o szczegóły ich przebiegu. Dzieci uczyły się poprzez zadawanie pytań i szukanie na nie odpowiedzi. Wspólnie odkrywali jakie właściwości ma woda , powietrze, światło czy magnetyzm wykorzystując proste przedmioty codziennego użytku: foremki do lodu, styropianowe pudełka, doniczki tekturowe, balony, monety, butelki plastikowe itp. W trakcie wykonywania eksperymentów panowała wśród uczniów atmosfera ekscytacji- uczniowie z radością poznawali nowe zjawiska, czuli dumę, gdy ich eksperyment przebiegał zgodnie z założeniami. Przeprowadzono wiele doświadczeń , m.in: dzieci zapoznały się ze zjawiskiem skraplania wody ”Chmura w butelce” oraz ze zjawiskiem elektryzowania ciał -„Elektryzująca zima”. Uczniowie poznali jak szybko topnieje lód w zależności od rodzaju podłoża, na którym się znajduje -„Zatrzymaj zimno”, a także obserwowali jedną z właściwości wody-napięcie powierzchniowe, wykonując doświadczenie „Napięcie na wodzie”. Mieli także możliwość obserwować jak wpływa światło na kiełkowanie i wzrost fasoli- „Zagubiona fasola” i wiele innych doświadczeń oraz eksperymentów. Dzięki wprowadzeniu nowatorskich rozwiązań w klasach 1-3, wzrosło zaangażowanie uczniów w naukę przedmiotów przyrodniczych , uczniowie uczyli się przez działanie, nastąpił rozwój kompetencji kluczowych uczniów : współpracy, komunikacji, samodzielnego myślenia, wzbogacenie procesu nauczania o metody aktywizujące i praktyczne oraz wzmocnienie wiary uczniów we własne możliwości badawcze. Dzięki przeprowadzeniu innowacji w klasach 1-3 , edukacja nabrała jeszcze bardziej dynamicznego i nowoczesnego charakteru, a uczniowie otrzymali na koniec pamiątkowe dyplomy.
Agnieszka Sroka